Monday 7 December 2015

Filled Under:

JOHOR UMUM HAPUSKAN GST UNTUK SELURUH JOHOR




"Kerajaan negeri akan menyerap kos GST majlis Untuk Tempatan, Yang Dijangka Menjadi RM3.19 JUTA melibatkan 16 majlis Tempatan di Seluruh negeri Tahun ini.


Malah Kerajaan Johor telah mengumumkan rancangan untuk menyerap RM3.19 juta dalam cukai barangan dan perkhidmatan (GST) yang dikenakan ke atas perkhidmatan yang disediakan oleh kerajaan tempatan, beberapa hari selepas Sultan Johor Sultan Ibrahim Sultan Iskandar mengkritik penggunaan sistem cukai bagi perkhidmatan kerajaan.

Perumahan negeri Johor dan Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan Tempatan, Datuk Abdul Latif Bandi berkata perkhidmatan termasuk yuran sewa dan pelesenan di bawah 16 pihak berkuasa tempatan kerajaan negeri.


"Kerajaan negeri akan menyerap kos GST untuk majlis-majlis tempatan, yang dijangka sebanyak RM3.19 juta melibatkan 16 pihak berkuasa tempatan di seluruh negeri tahun ini

"Jumlah ini adalah satu anggaran berapa banyak majlis-majlis tempatan perlu membayar di Jabatan Kastam," 

Kerajaan Johor juga telah menuntut pengecualian daripada Kementerian Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan supaya GST tidak akan dikenakan ke atas perkhidmatan yang disediakan oleh majlis-majlis tempatan negeri dan akan di bawa ke dalam kabinet. 

Pada hari Khamis, Sultan Ibrahim berkata  kerajaan tidak perlu mengumpul GST untuk "perkhidmatan kerajaan" kerana ia perlu dipertimbangkan tanggungjawab di negeri ini kepada orang ramai

"Saya meminta kerajaan negeri dan tempatan kerajaan untuk tidak mengenakan GST ke atas perkhidmatan yang mereka berikanlah kepada rakyat (orang) dan permintaan untuk pengecualian daripada kerajaan persekutuan," 


"Ini tidak masuk akal kerana perkhidmatan kerajaan adalah tanggungjawab asas kepada rakyat dan ia adalah tidak munasabah di mana rakyat perlu terus dibebankan dengan membayar GST ke atas mereka," tambah Sultan Ibrahim.

Cukai 6 peratus telah dilaksanakan pada 1 April lalu dan kerajaan pusat telah melancarkan kempen untuk menjelaskan kepada rakyat mengenai manfaat cukai.


Timbalan Menteri Kewangan Datuk Ahmad Maslan telah cuba untuk menerangkan faedah GST berbanding dengan sebelum Jualan dan Cukai Perkhidmatan (SST) sistem dan bahawa ia juga telah mengurangkan kadar cukai pendapatan individu dan syarikat






3 comments:

  1. aku rasa nak duk kat johor je...

    ReplyDelete
  2. Masa mula2 dilaksanakan GST, pnurunan cukai pendapatan hanya 1% sahaja berbanding yg dijanjikan 3%, now, penurunan cukai pendapatan telah ditarik balik tanpa pengetahuan rakyat..

    ReplyDelete
  3. Masa mula2 dilaksanakan GST, pnurunan cukai pendapatan hanya 1% sahaja berbanding yg dijanjikan 3%, now, penurunan cukai pendapatan telah ditarik balik tanpa pengetahuan rakyat..

    ReplyDelete