Friday 27 November 2015

Filled Under:

4 Fakta yang Anda Tidak Tahu Mengenai Bom Yang Digunakan Ketika Pengeboman Hiroshima Dan Nagasaki





Sempena ulang tahun ke-70 memperingati peristiwa pengeboman Amerika Syarikat ke atas Hiroshima , 4 trivia penting yang perlu anda ketahui mengenai bom yang dikenali sebagai Little Boy dan Fat Man.


1.) Amerika memberi amaran kepada rakyat Jepun mengenai serangan nuklear.

Mesej disiarkan di radio setiap 15 minit di stesen kawalan Amerika. Selepas serangan Hiroshima , lebih risalah digugurkan menjelaskan bahawa itu semua disebabkan oleh hanya satu bom.


2.) Bom di Hiroshima dan Nagasaki sebenarnya sangat berbeza.


Kedua-dua bom yang digugurkan ke atas Jepun adalah sebenarnya sangat berbeza dari segi reka bentuk. Bom Hiroshima , digelar Little Boy, berdasarkan jumlah berat Uranium -235 sedangkan Fat Man Nagasaki jumlah beratnya bukanlah 8kg daripada Plutonium -239 tetapi ianya telah ditapis melalui proses yang lebih kompleks.

3.) Hampir semua kandungan dalam Little Boy adalah Uranium.

Dalam usaha untuk membuat bom bagi mengebom Hiroshima, Amerika Syarikat menggunakan sebanyak 141 pound Uranium , pada dasarnya semua Uranium yang diproses yang wujud ketika itu. Apa yang menarik ialah bahawa mengikut Perintah dan Kawalan oleh Eric Schlosser , apabila bom meletup kebanyakan ia ditiupkan selain di depan bom mencapai fasa " lampau ". Akhirnya, letupan besar disebabkan oleh hanya 0.7g daripada Uranium.

4.) Jika Enola Gay telah ditembak jatuh, bom tersebut akan meletup radiasi bukannya meletup besar-besaran.

Seperti kebanyakkan bom lain, Bom Little Boy di atas kapal terbang terpaksa menggunakan empat suis keselamatan. Jika pesawat itu ditembak jatuh atau meletup secara tidak sengaja letupan mentah radiasi dan bukannya letupan besar-besaran yang berlaku.






0 comments:

Post a Comment